Ugrás a fő tartalomra

Hibaelhárítás: Shelly BLU (Bluetooth) eszközök párosítása

Több mint 3 hónappal ezelőtt frissítve

A Shelly nem csak Wi-Fi-s, Zigbee és Z-Wave eszközöket kínál, hanem vannak a kínálatában vezeték nélküli eszközök is, melyek Bluetooth kommuninkációt használnak.

Ezek az eszközök értelemszerűen nem a Wi-Fi-re kapcsolódnak fel, hanem egy Bluetooth átjáróra vagy egy Bluetooth vevőegységgel is rendelkező Shelly okoseszközre, és azon keresztül érik el a gyári felhőt (vagy helyi használat esetén más helyi eszközöket).

A vevőegység lehet:

  • a Shelly USB-s Bluetooth átjárója, melyhez csak egy USB-s tápegység (pl. egy 5V DC USB telefontöltő) vagy egy USB-A fali aljzat kell. Ez akkor praktikus, ha nincs Shelly relé a közelben, és önmagában használunk csak egy BLU mozgásérzékelőt vagy BLU nyitásérzékelőt;
    vagy lehet

  • egy Shelly Gen2 (Shelly Plus), Shelly Gen3 vagy Shelly Gen4 okoseszköz is, mely egyben fel van szerelve Bluetooth vevőegységgel (és beépített Bluetooth átjáró funkcióval), pl.

    • egy Shelly Plus relé,

    • egy Shelly Pro relé,

    • Shelly Gen3 vagy Gen4 relé is.

Ez utóbbi az esetben nincs szükség külön Bluetooth átjáróra, hiszen a Shelly BLU eszköz közvetlenül a Shelly relé Bluetooth átjáró funkciójára kapcsolódik fel, és az ő Wi-Fi-s kapcsolatán keresztül éri el a többi Shelly eszközt vagy a Shelly felhőt.

Bluetooth átjáró (gateway) bekapcsolása


Ha Shelly okoseszköz Bluetooth átjáróját használnád, azt be kell kapcsolnod, mivel alapértélmezésben ki van a funkció kapcsolva.

  1. Nyisd meg a Shelly Smart Control alkalmazást.

  2. Válaszd ki a Plus vagy Pro eszközt, amelyet átjáróként szeretnél használni.

  3. Lépj be az eszköz beállításaiba, és engedélyezd a Bluetooth és a Bluetooth Gateway opciókat!

A BLU eszközök párosítási folyamata


A Shelly BLU eszközök (például Shelly BLU H&T, BLU Motion, BLU Button1) kizárólag a Shelly Smart Control mobilalkalmazáson keresztül konfigurálhatóak. A webes felületen ezek az eszközök nem kezelhetők.

A párosítás lépései:

  1. Engedélyezd a Bluetooth-t a telefonodon, és győződj meg róla, hogy az alkalmazás hozzáfér a Bluetooth-hoz.

  2. Nyisd meg az alkalmazást, és a főképernyőn érintsd meg a „+” ikont az új eszköz hozzáadásához.

  3. Válaszd az „Add via Bluetooth” lehetőséget.

  4. Nyomd meg röviden az eszköz gombját, hogy megjelenjen a listában.

  5. Válaszd ki az eszközt, majd kövesd az utasításokat a párosítás befejezéséhez.

  6. Nevezd el az eszközt, és válassz hozzá képet.

  7. Válassz ki egy Shelly Plus vagy Pro eszközt, amely Bluetooth átjáróként fog működni. Ha nincs ilyen eszközöd, használhatod a Shelly BLU Gateway eszközt is .

Elég közel van a BLU eszköz az átjáróhoz?


Ha nem sikerült a párosítás, vedd figyelembe a, hogy beltéren kb. 10 méter, kültéren akadálymentes környezetben akár 30 méter lehet a Blutooth kommunikáció hatótávolsága.

Ha sikertelen a párosítás, vidd közelebb az eszközt az átjáróhoz a párosítás idejére, vagy válassz egy közelebbi Bluetooth átjárót.

Shelly BLU eszköz telepített firmware-e esetleg elavult?


Okozhatja a Bluetooth párosítás sikertelen voltát az is, hogy a Shelly BLU eszközön gyárilag telepített firmware már elavult. Ha a párosítás sikertelen, javasolt a firmware-t frissíteni az újbóli párosítás előtt.

A Shelly BLU eszközök firmware-frissítése speciális eljárást igényel, mivel ezek Bluetooth-alapú, Wi-Fi nélküli eszközök. A frissítéshez a Shelly BLE Debug alkalmazás szükséges, amely elérhető Android és iOS platformokon is.

A Shelly BLU firmware-frissítés lépései

1. Előkészületek

  • Bluetooth engedélyezése: Győződj meg róla, hogy a telefonodon be van kapcsolva a Bluetooth.

  • Alkalmazás telepítése: Töltsd le és telepítsd a Shelly BLE Debug alkalmazást Androidra vagy iOS-re.

  • Friss elem használata: Használj új, teljesen feltöltött elemet az eszközben a frissítés során.

2. Eszköz párosítása

  • Párosítási mód aktiválása: Tartsd lenyomva az eszköz gombját legalább 10 másodpercig, amíg a LED gyorsan villogni nem kezd (ha van LED).

  • Eszköz kiválasztása: Nyisd meg a Shelly BLE Debug alkalmazást, és válaszd ki a megjelenő Shelly BLU eszközt.

3. Firmware-frissítés

  • Frissítés ellenőrzése: Az alkalmazásban keresd meg a firmware-frissítés lehetőséget, és ellenőrizd, hogy elérhető-e új verzió.

  • Frissítés indítása: Ha elérhető új firmware, indítsd el a frissítést.

  • Alkalmazás nyitva tartása: Ne zárd be az alkalmazást a frissítés alatt, és tartsd az eszközt ébren (pl. időnként nyomd meg a gombját), mivel az alvó mód megszakíthatja a folyamatot.

4. Sikeres frissítés ellenőrzése

  • Firmware-verzió ellenőrzése: A frissítés után ellenőrizd az eszköz firmware-verzióját az alkalmazásban.

  • Eszköz működésének tesztelése: Győződj meg róla, hogy az eszköz megfelelően működik a frissítés után.


⚠️ Hibaelhárítás

  • Frissítés elakadása: Ha a frissítés elakad, távolítsd el az elemet, várj 10–20 másodpercet, majd helyezd vissza. Ezután tartsd lenyomva a gombot legalább 30 másodpercig a resethez.

  • Eszköz nem észlelhető: Ha az alkalmazás nem találja az eszközt, töröld a Bluetooth-beállításokban az eszköz párosítását, majd próbáld újra.

  • Frissítés megszakadása: Ha a frissítés megszakad, az eszköz bootloader módba kerülhet. Ilyenkor ismételd meg a frissítési folyamatot a fenti lépések szerint.


A Shelly BLU eszközök firmware-frissítése tehát a Shelly BLE Debug alkalmazáson keresztül történik, amely lehetővé teszi az OTA (Over-The-Air) frissítést Bluetooth kapcsolaton keresztül. Fontos, hogy a frissítés során a telefon Bluetooth kapcsolata be legyen kapcsolva, az eszköz ne kerüljön alvó módba, és az alkalmazás végig nyitva maradjon a sikeres frissítés érdekében.

Választ kapott a kérdésére?